Thursday, November 30, 2006

Bonjour monsieur êt madeimoselle. Sånn ca. riktig. Etter to år med fransk, var dette det jeg lært meg:

Bonjour (Hallo).
Je m'apelle Steffen (Jeg heter Steffen).
Je habite a Moss (Jeg bor i Moss).
Parlez vous Francais? (Snakker du fransk?
Noir (Svart).

Wow. Skremmende. Dårlig lærer eller hva? Nei, det er ikke jeg som ikke fulgte med i timen. Så det, så.

I dag fikk klassen vår se Tore Dahlers andre offer for hans nulltoleranse ovenfor spilling i timen. Tobias ble brutalt bedt om å forlate klasserommet. Tapre Tobias måtte gi tapt for overmakten da han ble fersket i å spille Bejeweled 2 mens vi hadde regnskap. Vi beundrer han for hansI heltemot og hans tapre smil i dét han forlot klasserommet. Hvil i fred.

Ok, nok tull. Neida. Hadde regnskap i Egen bedrift i dag. Blodkjipt. Jeg hadde feil og ble ikke ferdig, men Tore inspiserte som vanlig ikke sluttresultatet. Sa bare at jeg ble ferdig og at jeg hadde alt rett, og han responderer med "Ok, da kan du gå". Den er grei!

Før regnskap hadde vi prosjektarbeid, og vi skulle jobbe med å registrere ungdomsbedriften vår, som vi skulle ha gjort for to måneder siden. De to timene ble stort sett brukt til å spille CS. Spilte CS i hele storefri også. Det var kos. Hadde 32-40 eller noe i stats når serveren klikket. Vil si at det er utrolig bra til meg å være. Har spilt CS på skolen i to måneder, og har hatt en stor fremgang.

På vei til bussen i dag så jeg en ambulansebil. Som det sto Norsk Luftambulanse på. Hallo? Hvorfor har Norsk Luftambulanse, ambulansebiler? Norsk Luftambulanse. Har du hørt på maken? Herregud... Typisk norsk pengesløsing.

Som de fleste her vet (siden de fleste her er fra Moss) er Oslovegen en vei med utrolig dårlig stand. Hull her, hull der. Hull overalt. I steden for å bruke hundrevis av tusenlapper på Oslovegen, finner kommunen ut at den plettfire Stubbeløkkvegen (veien opp til meg) skal asfalteres. Er det mulig?

Har egentlig i lengre tid vurdert å ta opp seriøse temaer her på Kampen mot tilværelsen, men sjangsen har liksom aldri bydd seg. I går hadde jeg en lang og givende monolog med Thomas G., og tenkte jeg skulle synse litt nå.

Jeg vet at en del av mine lesere ikke ser på nyheter eller leser aviser, noe jeg synes er synd. Derfor er det ikke sikkert at alle her har fått med seg Aleksandr Litvinenkos død. Kortversjon: Eks KGB-spison Aleksandr Litvinenko, som gikk i eksil i England for noen år siden, ble alvorlig syk, mistet håret og døde til slutt. Han ble forgiftet med et radioaktivt stoff.

Jeg tror det er to mulig løsninger. Én: PSB (nye KGB) har forgiftet han. De har jo stor makt, tilgang på nukleære atomreaktorer (som benyttes for å fremstille giften hans) og Litvinenko var en kjent kritiker av Putin. Dette er nok mest sannsynlig. Mulighet to er jo at han har forgiftet seg selv/gått med på å bli forgiftet av en venn eller kollega, for å få det til å se ut som om Putin står bak.

Alternativ en er nok mest sannsynlig, for fire av Putins argeste kritikere har jo blitt mistenkelig døde det siste året. Kanskje Putin har begynt å rydde opp etter seg? Rart er det likevel. Vi får se, kanskje jeg skal beære dere med mine synspunkter på Irak-"krigen" etterhvert?

i morgen har vi fri de to første timene. Yes. Ah, gleder meg. Skal ha fri de to første fordi vi egentlig har norsk da, og vi har norsktentamen til tirsdag, så det skal liksom være forbredelsestimer. Akkurat som om noen i den sløve klassen min fra sløve Salg og service skal pugge. Hah!

Håper bare jeg klarer å stå opp. Det har skjedd mange ganger at jeg har våknet klokken 12 når vi har hatt fri de to første timene.

Klarer Steffen å stå opp tidsnok til å rekke skolen?
Hvordan vil engelsktimen med Ying gå?
Vil han dele sitt syn på Irak-krigen?

Alt dette og mer i neste episode av Kampen mot tilværelsen!

4 comments:

  1. «På vei til bussen i dag så jeg en ambulansebil. Som det sto Norsk Luftambulanse på. Hallo? Hvorfor har Norsk Luftambulanse, ambulansebiler? Norsk Luftambulanse. Har du hørt på maken? Herregud... Typisk norsk pengesløsing.»

    Hahaha. Har tenkt mye på det selv. Er ufattelig teit.

    «Vil han dele sitt syn på Irak-krigen?»
    Høyst sannsynlig ikke? Eller hva? :D

    ReplyDelete
  2. Vel, du får bare smøre deg med tålmodighet, Thomas :)

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. "J'habite", ikke "Je habite". Ufattelig dårlig lærer du har hatt. Jeg har lært betydelig mer på to år, selv om jeg ikke har gjort en eneste lekse, eller fulgt noe særlig med i timen. I tillegg har jeg hatt tre (3!) forskjellige lærere på de to årene, som alle har startet helt fra scratch.

    ReplyDelete