Sunday, July 01, 2007

Akkurat nå er jeg veldig redd. Det er ikke ofte jeg er redd. Kanskje når jeg går gjennom mørke skoger og kvelden og så videre, men ikke når jeg sitter på dataen.

Jeg så nettopp ferdig en BBC-dokumentar om tidsreiser og manipulasjon av tid. Der viste de for eksempel at det er teoretisk mulig å reise frem og tilbake i tid, men det vil ta for mye energi og masse for å klare det. Deretter forklarte de at den eneste måten i nå kan få oppleve fortiden er via datamaskiner. Og det er faktisk her det blir skummelt.

Siden at datamaskiners kraft dobles hver år, vil det i fjern fremtid bli laget datamaskiner som har evig kraft. Det vil si at hvis den bruker 1% av kapasiteten sin i 1% av tiden den eksisterer, vil det fortsatt være nok til å skape milliarder på milliarder av virtuelle simulasjoner av fortiden.

Datamaskinens simulasjoner vil være så virkelige at de simulerte vil føles ut som mennesker, de vil tenke som mennesker, og de vil definitivt tro de er mennesker. Deretter stilte de spørsmålet: Hvis 1% av en datamaskins kraft i 1% av den eksistens vil være nok til å skape mangfoldige milliarder simulasjoner, hva er da sjansene for at vi er en simulasjon?

Det viste seg så at sjansene faktisk er mot at du faktisk er et menneske. Hvis denne datamaskinen er laget i fremtiden, kan det hende at du som nå leser dette er en del av et dataprogram. Det vil være så utrolig mange simulasjoner i forhold til ekte mennesker at du sannsynligvis ikke er et menneske.

Virker som om The Matrix-filmene ikke var psykobabbel like vel? Skummelt! Jeg anbefaler definitivt alle å se denne dokumentaren. Den heter BBC Horizon Time Travel og bør selvfølgelig ikke lastes ned fra internett.

No comments:

Post a Comment