Friday, November 30, 2007

Ny del i Kampen Mot Tilværelsen. Denne gangen handler det om det å være forfatter. Til dere som ikke likte forrige innlegg, slapp av, det var et konsept jeg måtte få ut av blodet. Til dere som likte forrige innlegg, slapp av, det kommer mange flere. Eller kanskje ikke? Hvis du har noe du vil jeg skal drøfte kan du ta kontakt på MSN (Har du den ikke, ligger den på blogger-profilen min), facebook, fjes til fjes og så videre.

Å være forfatter er jommen ikke lett. Jeg anser meg selv som forfatter, til tross for at jeg bare har 61 innlegg på bloggen min, 7 sider upublisert materiale og en løs storyline. Å være forfatter er ikke lett. Ikke bare skal du være morsom/skremmende/trist/en gåte (Alt etter som) i boka di, men å være forfatter krever andre ting.

Halvparten av å være forfatter er å skrive, men den andre halvparten er deg. Du må gjøre visse ting og se ut en viss måte for å kunne bli regnet som forfatter. Nå skal jeg ta opp et par nøkkelord for dere der ute som en dag håper på å kunne være forfatter.

Personlighet. Personligheten er svært viktig for en forfatter. Ikke bare bestemmer den hvordan du skriver, hvordan du skildrer og hvordan hovedpersonene dine er, men den bestemmer til en viss grad hvor stor suksess du vil få. Når du er forfatter er det nesten som en konkurranse i å være mest mulig eksentrisk, usammenhengende og rett og slett riv ruskende gal. Ta Dag Solstad for eksempel. Han er jo helt i sin egen verden.

For å opptre eksentrisk er det et par ting du må ha. Den første er at du må ha en spesiell gåstil. Bare se på Larry David, for eksempel. Larry David er et geni. Han og Jerry Seinfeldt lagde, ja, du gjettet det, bra jobba, serien Seinfeldt sammen, og de var begge skrivere for programmet. Gåstilen hans er helt unik. Søk på Larry David på google, så finner du sikkert noe.

For å være eksentrisk må du også virke litt borte. Når folk spør deg om hva du synes om gårsdagens fotballkamp, må du gjerne svar at du synes George Bush bør fokusere på Amerika enn Iran. Det er også lurt å ha et slags kjennemerke, for eksempel en setning eller et ord du sier ofte. Selv liker jeg å snakke engelsk med fransk eller aller helst russisk aksent. Og så liker jeg å snakke svensk. "Det gir vel jeg fullstendig blanke faen i" er også en setning som er godt brukt av meg.

Når det gjelder livsstil må du være litt på skråplanet. Dette innebærer at du må sove veldig lite og være avhengig av et eller annet. Søvn: Jeg sover nesten ikke. Det varierer litt med humøret egentlig. Er jeg i det kreative hjørnet, som i dag, kan jeg sitte oppe til jeg får 3 timers søvn, og gjerne mindre. Klokka er akkurat nå kvart på 4 på natta. Jeg har diskutert en del fotball, og diskutert mye bøker og bokskriving med Yngve (For de som vet hvem det er). Jeg har også klekket ut en løs storyline til boka mi, samt blogget.

Avhengighet. Mange store forfattere var alkoholikere (Ernest Hemningway) og narkomane (Dag Solstad) . Siden jeg fortsatt går på skole tror jeg det er best å vente litt med de tunge greiene. Derfor gjør jeg som de fleste andre forfattere, og pøser inn nikotin på høyt nivå. Dette er så godt som et "must" for en forfatter.

Angående klesstil gjelder det å vise at du er kul samtidig som du er litt "off". Selv liker jeg å blande gammeldagse, klassiske klær som tynne skjerf, tynt belte, converse all-stars i stor stil med moderne trekk, som skjorter, langerma t-skjorter og musikalsk inspirerte t-skjorter. Også her må du vise at du er eksentrisk. Gjør dette gjerne med å bruke helt "feil" fargekombinasjoner. Nå er ikke jeg noen røver på moter eller klær generelt, men jeg klarer å kle på meg, og det fører som regel til noe som er helt motekatastrofe, i følge ekspertene.

Det var alt for nå. Fikk et lite kick på å lage et innlegg om å være forfatter etter å ha diskutert det med Yngve, min lille forfatter-protesjé. Brothers in arms.

No comments:

Post a Comment