Sunday, February 17, 2008

Skoleuka gikk som forventa til helvete etter russefesten. Ikke det at jeg ble kanon dritings, ikke det at jeg ble bakfull heller. Det kan godt hende at jeg var bakfull, men det merka jeg ikke, jeg våkna kl. 5 på ettermiddagen på tirsdag. Alkohol-koma. Jeg mangler rett og slett motivasjonen til å være på skolen og kjede meg til blods. Det er vanskelig nå å se konsekvensene av hva jeg gjør, men når jeg dytter søppel på dynga for å tjene penger og fortsatt bor hjemme om 30 år angrer jeg sikkert på at jeg dreit i skolen.

Over til et annet tema: Henrik har planer om å bli marinejeger, noe han har sagt han skal bli siden har var en meter høy, og marinejegerne har steinharde fysiske krav. Derfor har Henrik begynt å jogge for å få opp kondisen. Han sa noe om hva en marinejeger skulle løpe i løpet av en uke, tror det var 54 kilometer eller noe rundt der. Det vil si ca. fra Moss til Oslo. En drøy løype, spesielt for en som blir sliten av å gå 5 meter for å hente seg enda en cola. No offense, Henrik.

Vi har derfor begynt å jogge sammen. Jeg har ikke tenkt til å bli marinejeger, men Henrik trengte litt psykisk støtte, så hvorfor ikke hjelpe en venn i nød samtidig som jeg selv kommer i form? I gamle, gamle dager pleide jeg å jogge minst en gang i uka, men i det siste har det blitt mer eller mindre en gang i måneden. På en god måned.

På mandag jogge vi min vanlige rute, det samme på onsdag og på fredag var det trening for FK Sofakameratene Kambo, så vi har vært ganske så ukarakteristisk sunne i det siste. Vi har nemlig lagt noen spektakulære (Beklager bruken av feminine ord) planer for vinterferien.

Vi skal på telttur. I vinterferien, ja. Hvor konge er ikke det? Dra ut midt i granskogen et eller annet sted og sette opp telt og klare oss selv i minimum ett døgn. Fantastisk. Jeg håper bare ikke det er bjørn, ulv, rev, reinsdyr, dådyr, harer eller mus der. Rettelse: Skogsmus. Jeg er stort sett fornøyd så lenge Henrik ikke prøver å dra en "Brokeback" på meg. Frykter det aller mest. Kanskje jeg skal ta med meg en kniv bare for sikkerhets skyld.

Hadde vært morsomt å ta med et videokamera for å filme opplevelsen. Kunne ha lagt det ut på youtube så leserne kunne ha sett det også, det hadde vært moro. Filma litt med nattmodus og lata som om det var Blair Witch Project. Bare at vi ikke blir vettskremt av noen pinner som ligger i kors.

Jeg kunne ha vist videoen til mine eventuelle barn og barnebarn. På juleaften hadde bestemor og bestefar med en video som nylig var konvertert fra 8 millimeters filmrull til DVD, en film fra 70-tallet hvor de dro på bilferie i Europa. Artig å se fattern løpe rundt med tidenes desidert minste shorts, fregner og hår ned til skuldrene. Bestefar rusla rundt med sideburns og Elvis-sveis.

Vi leses om noen få strakser eller dager, alt etter som.

2 comments:

  1. Flott innlegg! Det er alltids stas å være nevnt her. Liker det

    ReplyDelete