Tuesday, September 15, 2009

"Two beer or not two beer?" -Shakesbeer.

Først og fremst: Gratulerer med dagen til min bror Kevin!

Men før du er uforurenset av mine usammenhengende skriblinger: Er du interessert i å kjøpe Watchmen på Blu-Ray av meg til en redusert pris? Blu-Ray-en er hverken åpnet eller avspilt én eneste gang. Skal selge den fordi jeg kjøpte den som bursdagsgave til min bror, men han kjøpte den før jeg fikk gitt den til han. Ta kontakt i kommentarboksen under, på facebook eller via steffen@wikhaug.net.

På onsdag så jeg og Robert et engelsk lavbudsjettsdrama ved navn Boy A. Jeg er 100 % sikker på at ingen av dere har hørt om den før, og at ingen av dere kommer til å se den, så jeg føler at jeg har carte blanche for spoilere. Hvis du likte traileren (som jeg linket til i forrige innlegg) og virkelig har tenkt til å se filmen bør du unngå å lese neste paragraf.

Filmen starter med at en ung mann blir sluppet ut av fengsel. Han er i beskyttelseprogram, og får velge navn selv. Jack har ingen vanskeligheter med å finne seg til rette i en ny by, og det tar ikke lang tid før han har en fin jobb, kjæreste og en håndfull venner. Long story short: Han mordet en liten jente når han var ung, og det blir kjent hvem han er.

Jeg må si jeg er fornøyd med filmen. Den var bra, tempoet var veldig bra og regisseringen sørget for mange minneverdige scener. Absolutt en film som var verdt 59 kroner! Boy A: 7/10.

På torsdag skulle vi se en ganske så annen film. Stanley Kubricks "mesterverk" 2001: A Space Odyssey. Jeg har aldri hørt noe annet enn lovord om denne filmen, men jeg var noe skeptisk. Sist gang jeg fikk beskjed av en films cover at dette var regissørens "mesterverk" var det Brian de Palmas The Untouchables jeg så, og den var på ingen måter bedre enn Scarface.

Kort fortalt var 2001 bra. Men i løpet av de første fem minuttene av filmen merker du en av de største feilene med i filmen: Den går utrooolig sakte. De første fem minuttene er, bokstavelig talt, bilder av soloppganger. De neste tyve minuttene av aper.

Historien er utrolig bra, jeg satte stor pris på den. Jeg er generelt sett ganske glad i sci-fi, så historien var definitivt sterk. Også settet og kulissene er spektakulært bra, det beste jeg noensinne har sett i en film. Det hele er utrolig gjennomført og er så vakkert at det slår luften fra deg. Noe som er ganske utrolig med tanke på at filmen kom ut i 1968.

Filmen har to svake punkter: Starten og slutten. De siste 20 minuttene kan oppsummeres med "wtf?". Du må nesten se det for å skjønne hva jeg mener. Det er greit nok å understreke hva som skjedde med hovedpersonen, men det får da være måte på... Jeg prøver så godt jeg kan å ikke være pompøs, men jeg må slippe ut litt nå: 2001 er noe så sjeldent som en kunstfilm med megabudsjett, og den må sees. Rettelse; den må oppleves. Utvilsomt en sterk kommentar på menneskets avhengighet av teknologi.

På søndag så jeg og Robert to filmer sammen: Den infamøse Cannibal Holocaust (1980) og kinoaktuelle Gamer. Førstnevnte er vanskelig å sette i en bås. Det er på en måte en blanding av dokumentar, ultra-realistisk vold og en samfunnskommentar på menneskets råskap. Når jeg først leste at regissør Ruggero Deodato hadde blitt tiltalt for mord fordi filmen ser så realistisk ut, må jeg innrømme at jeg fniste litt innvendig. Ærlig talt, jeg har sett mange filmer fra 80-tallet, og svært få ser realistiske ut.

Jeg ble sjokkert. Ikke bare er dyremordene overveldene, men "mordene" på filmens karakterer er minst like sjokkerende. Dette er faktisk en av de mest realistiske filmene jeg noen gang har sett når det gjelder menneskers død, og, tro meg, jeg har sett mer enn nok av zombie- og skrekkfilmer til å vite hva jeg snakker om. Cannibal Holocaust er definitivt ikke for de med svak mage, men hvis du noen gang har muligheten til å se dette mesterstykket: ikke nøl!

Gamer er en splitter ny film vi så på kino, og har 300-helten Gerard Butler i hovedrollen. Filmen er slitsom, og veksler mellom neonfarger og grånyanser, både visuelt og tempomessig. Butler er så godt som en statist da alt han gjør er å stirre seriøst rett frem. Filmens eneste lyspunkt er den alltid geniale Michael C. Hall, stjernen bak den briljante TV-serien Dexter, som spiller sin karakter med stor eksentrisitet. Han minner mye om The Joker, og hvem satte ikke pris på jokeren? Alt i alt er Gamer en film det stinker av. Hold deg langt unna.

Nok en mandagsfadese. La meg først gi deg litt bakgrunnsinformasjon. Jeg har på mirakuløst vis valgt å ha en time kl. 08:15 på mandag morgen. Hva betyr dette? Det betyr at jeg må stå opp rundt klokken 6. Noe som er (så godt som) fysisk umulig, spesielt med tanke på at det er rett etter helgen. Dette har resultert i en mindre enn genial løsning: å døgne hver mandag.

Det er altså dette jeg gjorde på mandag. Hva skjer så når jeg sjekker timeplanen klokken 6 for å være sikker på hvor timen skal være? Jo, da leser jeg svart på hvitt at jeg har fri i dag. Og at jeg følgelig har vært våken hele natten til ingen nytte. Noe som suger. Hardt. Men det er ikke bare sure sitroner, jeg sto opp halv to på søndag, så på en eller annen måte måtte døgnet snus tilbake uansett.

Dessverre klarte jeg å sovne når jeg la hodet på puta i to sekunder, og jeg våknet kl. 15 - det samma skjedde på mandag. Dette suger. Jeg blir så forbanna på meg selv.

Også i år var det valg her i landet, og ut fra resultat å dømme burde jeg ha hatt et innlegg som forklarte nøyaktig hvorfor man burde stemme borgerlig. Spesifikt Venstre. Du leser rett, jeg var en av de alt for få som stemte på Venstre. Hvorfor? Det er veldig enkelt: Frihet. Jeg tror på at mennesker er smart nok til å kunne ta vare på seg selv, altså det motsatte av det Ap og spesielt SV mener.

Venstre har veldig mange punkter som tiltaler meg. For det første har de et godt fokus på klimaendringene, som, til tross for at Siv Jenssen sier noe annet, er den største utfordringen vi har i dag. Venstre vil også si nei til EUs datalagringsarkiv, noe jeg er helt enig i. De vil fjerne at staten skal diktere hvilke bedrifter som får være oppe til 23. Ærlig talt kunne jeg gitt en liste på titalls grunner, men jeg orker ikke å bry meg om det nå, valget er tross alt over.

Hvis jeg spør deg hvorfor du stemte sånn du stemte, har du virkelig en god grunn? I 70% av tilfellene vil jeg tippe nei. Det er svææært få som bryr seg om å sette seg inn i alle partiers politikk for så å velge hva de de skal stemme. Det skjønner jeg for så vidt godt, politikk er kjedelig. Men dette dreier seg om en nasjons fremtid. Vil du virkelig at ett menneske skal bestemme over hele samfunnet? Vil du virkelig ha en tollgrense på 200, når den ble satt på 70-tallet og tilsvarer rundt 1500 kroner i dag? Vil du virkelig at vi skal ha en av de laveste alkoholkvotene i europa?

Jeg blir kvalm, spesielt når jeg går inn på Facebook og leser at folk skriver idiotiske ting som "Norge er trygt i fire år til". Det er patetisk, og er fullstendig usaklig. En av de verste idiotiske kommentarene leste jeg i går. Dette er ord for ord, og tro meg, dette er ikke ironi: "Go Jens!!!!! så slipper jeg å flytte til Sverige :-s". Jeg blir flau. Ikke bare fordi dette et totalt usmakelig bevis for hvor lite denne personen har satt seg inn i politikk. Men også fordi at personen er så ignorant at han/hun ikke er klar over at Sverige har konservativ regjering. Direkte flaut. Jeg skammer meg på vegne av min generasjon.

Noe som også er flaut er at vi fortsatt har en sosialistisk regjering i Norge. Arbeiderpartiet er i og for seg et helt greit parti, men når de må ha med seg de to mest ubrukelige partiene i Norge på slep for å danne regjering, så blir det ikke det samme. For det første har jeg ikke sett Liv Signe Navarsete si ett ord om noe annet enn landbruk og familier i alle partilederdebattene. Og at en som Kristin Halvorsen i det hele tatt er i nærheten av makt er direkte kvalmt.

Før du kaller meg en rasist og Frp-velger, bør du roe deg helt ned, fordi det er noe du har glemt: Jeg har faktisk satt meg inn i politikken til alle aktuelle partier i Norge og jeg har tatt et utdannet valg på grunnlag av denne informasjonen. Har du gjort det? Har du virkelig? Hvis du virkelig har tenkt til å lage bråk fordi jeg liker frihet, så bør du gjøre noen ekstremt gode argumenter, hvis ikke risikerer du å miste all respekt fra meg. Slik mange andre har gjort i løpet av valgnatten.

Wow, det var nok om valget. Kjenner blodtrykket nærmer seg sakte, men sikkert, månen, så da bruker jeg denne anledningen til å bytte emnet.

Som du kan ha skjønt fra det jeg skrev et par paragrafer over er det ikke akkurat overskudd av skolemotivasjon hos meg akkurat nå. Det er ikke det at jeg er skolelei, jeg hadde tross alt et flott friår med militærtjeneste. Det går vel helle ut på hva jeg studerer nå. For de som enda ikke har fått det med seg, går jeg på Universitetet i Oslo og har Religionsstudier. Noe som hadde vært et magisk studium hvis det hadde blitt det jeg forventet.

Som er dette: Jeg, en sterk ateist, pearlist og eksistensiell nihilist, debatterer tilbakestående kristne og kreasjonister seks timer i strekk. Hadde vært en drøm, intet annet. Det er selvfølgelig ikke sånn Religionsstudier er. Det er alt for mye av ubrukelig læring. Hvorfor skal jeg kunne vite noe som helst om hvor reformasjonsvennlig Kristian 2. var? Hva kan jeg seriøst bruke det til seinere i livet?

Absolutt ingenting. Robert, min gode venn, fant en side man kunne gå på for å finne steder å studere utenlands, og der fant vi en aldri så liten godbit. Å studere film/TV i Australia. Herre Jesus, det hadde vært en drøm. Dessverre har det seg sånn at man må søke 7-8 måneder før semesterstart, så både høst 09 og vår 10 er ødelagt. Men vi planlegger å søke for høst 10. Det hadde vært en helt utrolig opplevelse tror jeg, og det er noe jeg kan få bruk for i fremtiden.

Alt jeg har lyst til å gjøre er å holde på med noe kreativt. Skrive, filme, produsere og så videre. Problemet er bare at det er vanskelig å satse hardt på dette akkurat nå. Jeg veit jo ikke om jeg er god nok til å kunne gjøre dette på heltid ennå. Men det er nettopp derfor jeg og Robert har startet vårt eget produksjonsselskap, SVR Productions, for å tilegne oss erfaring.

Som du kanskje vet holder vi for tiden på med å skrive manuset til en kortfilm som foreløpig heter "Mørket". Manuset er ikke ferdig, men allerede er jeg oppe på ti sider, noe jeg synes er greit med tanke på at jeg har brukt to uker, og alt jeg hadde å jobbe med var en vag historie. Kortfilmen vil bli spilt inn på vinteren, rundt januar/februar, og vil ta sted i Moss og omegn. Jeg kan ikke røpe så mye, men jeg kan si en ting: Det vil bli blod.

Hvis du er interessert i å lese mer om dette nye eventyret vi kaster oss ut på, vil se bilder fra ting vi har gjort fra før og få løpende oppdateringer om SVR og "Mørket" er du hjertelig velkommen til vår Facebook-gruppe: SVR Productions. Vi kan også nås på svrproductions@gmail.com

Var inne på Facebook-profilen til en jeg ikke kjenner nå nettopp. Hvor tilbakestående må man være for å være tilhenger av Che Guevara OG Siv Jenssen? Seriøst...

No comments:

Post a Comment