Wednesday, September 09, 2009

God dag, mine venner. I dag er det den 9. i 9. i 09, altså 09-09-09. Uten tvil en historisk begivenhet. Jeg husker godt 08-08-08, det var min andre dag i militæret. Vi lærte "slo", hva vi skal gjøre, og hvordan vi skal gjøre det, på troppsoppstilling. Det var utrolig varmt, sikkert 25 grader, noe som ikke er morsomt når man står i mørkegrønne klær i steikende sol. 07-07-07 husker jeg ikke, men på 06-06-06 var jeg på premiere for gjeninnspillingen av "Omen", som handler om djevlens sønn. Get it? Premieren var på 666.

I går kveld så jeg og Robert en film du sikkert har hørt om hvis du følger med litt i filmverdenen: District 9. Det er en film av den samme gjengen som skulle lage Halo-filmen, før den ble lagt ned. Peter Jackson (Ringenes Herre-trilogien og King Kong) har produsert, og det blanke arket Neil Blomkamp fra Sør-Afrika har regissert.

Blomkamp har ikke laget en spillefilm før, så dette er hans debut. Mange av skuespillerne, deriblant hovedrolleinnehaveren, er ikke skuespillere. Og det meste av dialog er improvisert. Så hva får man når man legger sammen en hel haug uerfarne, dog lidenskapelige folk og aliens? En helt fantastisk film.

Det er vanskelig å snakke om filmen uten å røpe halvparten av plottet, men dette er en film du virkelig burde se! De datamaskinskapte romvesnene er så livaktige at det er latterlig. Detaljene er så bra at de slår luften ut av deg. Dette er spesielt imponerende når man vet at de er 100% CGI. Det vil si at de er kun laget av dataer, det er ingen mennesker i drakter som har laget bevegelsene deres, som de gjorde med Gollum i Ringenes Herre.

Deler av filmen er filmet som en dokumentar, og de andre delene er filmet mye mer "flytende" enn Hollywood-filmer, noe som gjør at det hele ser mye mer realistisk ut. Skuespillerprestasjonene er veldig bra, plottet er herlig, og slutten er fantastisk. En av de beste filmene jeg har sett på en god stund. District 9: 8/10.

Apropos film kjøpte jeg meg to filmer mens jeg var i Sverige med (hvem andre enn) Robert på mandag. Boy A og Cannibal Holocaust. Førstnevnte skal jeg og Robert antageligvis se senere i dag. Jeg husker at jeg så traileren for filmen for et par år siden, og den så helt latterlig bra ut. Jeg har sett etter filmen lenge, og fant den i Sverige av alle steder. Traileren for Boy A kan du finne her.

Cannibal Holocaust er en av de mest kontroversielle filmene som noensinne er blitt laget. Volden i filmen var så realistisk at når den kom ut i 1980 ble regissøren tiltalt for å ha drept flere av skuespillerene i filmen. Han ble senere frikjent, men filmen ble bannlyst i mange land, blant annet England, Skottland, Wales, Irland, Australia, Italia, Finland, New Zealand og Norge. Filmens ban ble løftet i UK i 2001 og i Austalia ble filmen først lovlig i 2005. Dette bør si sitt.

Til tross for at ingen mennesker dør på ekte i filmen, er det faktisk flere dyr som ble drept. Christina Hille, se bort. En pungrotte, en skilpadde, en stor edderkopp, en slange, en gris og en ekornape blir drept av skuespillere i filmen. På kamera. Antageligvis ikke for de med høyt blodtrykk.

Helt til slutt vil jeg takke alle som leser bloggen for dette:


Det er kanskje ikke så lett å se, men dette er et skjermskudd av det jeg tjener på bloggen for hvert innlegg. Forrige innlegg tjente meg 60 dollar, og innlegget før det ga meg 78 $, noe som en er hyggelig sum for noe jeg har gjort gratis i over tre år. Tusen takk til alle mine lesere for at dere har støttet meg! Jo flere som leser, jo mer tjener jeg, så det hadde vært hyggelig om dere sprer siden til venner og kjente.

For dere som virkelig trodde at jeg tjente penger på dette: Skam dere. At det er mulig å være så lettlurt! Bildet er falskt.

No comments:

Post a Comment