Tuesday, January 12, 2010

Vel, 2009 er over. Jeg håper du hadde en god jul, og jeg håper du vil få et godt, nytt år. Juleaften var veldig rolig for meg i år. Det var bare meg og familien alene hjemme her i Moss. Også nyttårsaften var rolig; Mesteparten av familien på mors side var samlet i min tantes nye hus for å feire nyttårsaften og at den nevnte tanten ble 50 år den 1. januar.

Til jul fikk jeg seks bøker, så jeg klarer meg en god stund med lesestoff nå. Ingen av bøkene er fiksjon, bare så det er klart. Tre av bøkene var PostSecret-bøker av Frank Warren, og de er jeg allerede ferdig med. Hvis du ikke vet hva PostSecret er, så anbefaler jeg deg å sjekke her. De tre andre bøkene er tre bøker jeg har ønsket meg i en god stund, men som jeg aldri har kjøpt meg. The Lucifer Effect av Philip Zimbardo, The God Delusion av Richard Dawkins og One Bullett Away av Nathaniel Fick. De fleste vet vel hvem Dawkins er. Jeg er i full gang med å lese boken hans, og jeg koser meg så langt.

Hvis du har sett (den brilliante) TV-serien Generation Kill bør du ha fått med deg hvem Nate Fick er. Ja, det er samme mann som har skrevet denne boken.

I år har jeg ett enkelt nyttårsforsett: Slutte å snuse. Oisann, det var ikke hele målet. Jeg skal slutte å snuse i løpet av 2010. Jeg kan ikke bli brydd med å sette så stramme regler for meg selv på noe som egentlig er så irrelevant. Men jeg skal slutte, det skal jeg. Jeg har allerede begynt nedtrappingen. Vanligvis når jeg er i Sverige kjøper jeg 10 bokser snus. Jeg var på Svinesund i går, og jeg kjøpte én boks Skruf Stärk (Det jeg snuser), én boks Gotlandssnus Julesnus (Fordi det er julesnus, og jeg er spent på hvordan det smaker) og én boks tobakk- og nikotinfri snus for å hjelpe med avvenningen.

Grunnen til at jeg kjøpte den siste boksen er enkel. Å snuse handler ikke lenger om følelsen jeg får. Det er bare blitt en vane. Ja, det er selvfølgelig en biologisk reaksjon når jeg tar meg en snus, men det er ikke noe jeg legger merke til. Jeg tror mye av det nå er en psykologisk effekt som jeg kan hjelpe meg selv å bekjempe ved å putte en nærmest symbolsk snus under leppa. Vi får se.

Hvor var du for nøyaktig ett år siden? Du husker kanskje ikke det, nei. Jeg gjør det. Veldig godt òg. For nøyaktig ett år siden var jeg godt i gang med den første dagen av min vinterøvelse i militæret. Fem dager på det trønderske vinterfjellet i temperaturer som gikk fra +8 til -35. Den var en herlig uke! Neste innlegg kommer antageligvis lørdag 16., dagen øvelse Winter Warrior sluttet, og det kommer antageligvis til å være mailen jeg sendte hjem til mor, far og bror etter øvelsens fullførelse.

Og den ranten jeg har lovt bort to ganger som omhandler blogg.nos toppliste? Den kommer, tro meg, den kommer. Jeg har nemlig funnet noe som er helt sykt, og ekstremt relevant til saken. Du kommer til å bli like sjokket og forbanna som meg, det kan jeg garantere. Hvis du har en hjerne som er i stand til å skille kvalitet fra kvantitet så kommer du til å bli rasende. Så dere som er fans av Twilight og Transformers bør vurdere å holde dere unna.

Steffen-tanker:

Jeg synes fortsatt Kramers ide om nivåer i en leilighet hadde vært helt rått.

Hvor ble det av svineinfluensaen som skulle drepe 100 000 nordmenn? Å ja, det var kanskje bare 29 som døde? Og det dør tre-fire ganger så mange i bilkollisjoner årlig? Nei da, media hausa ikke dette opp noe særlig...


Jeg er Steffen, og jeg støtter dette sitatet:
Religion... har visse kjernetanker som vi kaller hellige eller hva man vil. Hva det innebærer, er dette: "Her er en tanke eller oppfatning som du ikke får lov til å si noe vondt om. Det må du ikke. Hvorfor ikke? Fordi du ikke får lov!" Hvis du stemmer på et parti du er motstander av, kan du fritt argumentere så mye du vil. Alle har noe de skulle ha sagt, men ingen blir krenket av den grunn. Hvis noen mener at skattene bør økes eller senkes, kan du frittargumentere for eller imot. Men hvis noen på den annen side sier "Jeg kan ikke skru på en lysbryter på  en lørdag" sier du "Jeg respekterer det."
-Douglas Adams.

No comments:

Post a Comment