Wednesday, June 17, 2009

Forrige innlegg kom 12. Juni. Denne paragrafen skriver jeg 14. Juni. I forrige innlegg nevnte jeg at 21 følger meg på Twitter, nå blir jeg fulgt av mektige 38. Revolusjonen nærmer seg!

Takk for alle gratulasjoner. Endelig er jeg tjue år, og det varte ikke lenge før jeg brukte drøye 500 kroner på vodka og whiskey. Og tro meg; mer skal det bli. Forresten synes jeg semikolon er ekstremt undervurdert. Det er komma og kolon, to av mine yndlingstegn, kombinert. Som bursdagsgave fikk jeg et HD-videokamera fra Sony av foreldrene mine, så du kan forvente et par videoer fra meg på Youtube i nærmeste fremtid. Brukernavnet mitt er Askheim, men jeg skal si i fra når video nummer en kommer.

Kom nettopp hjem fra tannlegen, og jeg er bedøvet i halve trynet. Jeg ser sikkert ut som Stallone her jeg sitter. Aldri før har jeg hatt hull. Nå, som tjueåring, har jeg for første gang hatt hull. I militæret sjekket de tennene våre, og der fikk jeg beskjed om at alt var helt flott. I dag fikk jeg beskjed om at jeg har hatt et hull ganske lenge, og hvis jeg hadde drøya med å dra til tannlegen så hadde jeg fått et smertehelvete uten like.

Jeg oppdaget for et par uker siden at ikke alt var som det skulle være med den ene visdomstanna mi. Jeg tygde tyggis, og en bit løsnet. Alle har vel hørt om en som har bitt i et eple eller lignende, men en tyggis? Som jeg sa til tannlegen: Når tannbiter begynner å dette ut, så er vel det sjeldent et godt tegn?

I år hadde jeg to valg for hvor jeg skulle dra på sommerferie. Mor skulle til Tromsø med min bestemor, tante og to fettere for å besøke slekt. Faren min foreslo at mens mamma var i Tromsø så kunne jeg og lillebror dra et sted med han. New York. En by jeg alltid har hatt lyst til å dra til. Empire State Building, Central Park og frihetsgudinnen. Jeg valgte å dra på ferie til Tromsø. Hvorfor?

Vel, mest fordi New York ville vært mer stress. Bare seightseeing. Men i Tromsø skal jeg bare ta livet med ro. Dette er vel egentlig et clear cut valg mellom asfalt eller gress. Bestefaren min på mors side (Avdødd) er fra Tromsø, og mors side eier huset han og brødrene hans vokste opp i. Dette er ikke en ferie til Tromsø sentrum, det er en ferie til bondelandet en time utenfor sentrum. Langt inne i et dalstrøk, mellom fjellknauser og elver ligger et flott hus som nå brukes som en hytte på sommeren.

Jeg fant vel ut i militæret at selv om jeg liker dataen min, så er jeg en friluftstype. Og det er nettopp derfor jeg velger å dra til bondelandet på ferie. Det er et par-tre fjell jeg skal bestige der, det er flotte steder å gå og jogge turer, det er iskalde elver jeg skal bade i og det er massevis av fisk i havet. Det ligger isolert til. Det er en perle. Du skjønner kanskje ikke hvorfor jeg valgte bondelandet over New York, men jeg skal filme litt med kameraet mitt der oppe, så kan du selv se hvoor fint det er.

Apropos villmarka så var jeg og Robert i Våler på mandag. Som nevnt i forrige innlegg skal jeg og han ha en rekke konkurranser fremover, og dette var den første av (forhåpentligvis) mange. Konkurransen var: Hvem kan sitte i bilen hans lengst? Vi parkerte midt i skogen. En utholdenhetskonkurranse i aller høyeste grad. Hvem vant? Det får du finne ut så snart jeg har redigert det jeg filmet.

Generasjonen min suger. På mange måter er The Millenials den beste generasjonen noensinne. Vi er mer teknisk avansert enn noen andre, for mange av oss vokste opp med en datamaskin. Men samtidig er vi den generasjonen som har værst smak. To eksempler: Nærmere 50 000 følger PhillyD på Twitter. Han er en Youtube-stjerne under brukernavnet sxephil. Han er veldig underholdene, det skal jeg være enig i, jeg har sett så godt som alle videoene hans. Men det han gjør krever ikke mye talent. Alt han gjør er nemlig å lese opp interessante nyheter.

50 000 følger denne mannen. Det som gjør meg forbanna er at kun 15 000 følger Daniel Negraneu. Kid Poker, uten tvil en av de beste pokerspillerne i dag. Han twittrer live fra pokerbodet mens han spiller i World Series Of Poker, og bare 15 000 følger han. Utrolig.

Eksempel to: The Beatles. Uten tvil tidenes beste band. De har solgt flere plater enn alle andre, og har inspirert musikere i snart 50 år. En av deres beste låter, Yesterday, har på Youtube litt over 5 millioner visninger. Det finnes så utrolig mye søppel som har blitt sett flere ganger at jeg ikke orker å sammenligne med mer enn en sang: Hilary Duff - So Yesterday. Den har blitt sett 9 millioner anger, nesten dobbelt av The Beatles. Hva faen? Jeg visste ikke at Hilary Duff sang en gang.

Noen burde finne opp det motsatte av Redbull. En drikk som gjør deg trøtt. Jeg er så forbanna lei av å ligge to-tre timer før jeg får sove, og det blir ikke akkurat lettere av at det ikke er mørkt ute om kvelden. I tillegg har jeg jo det som høres ut som en tropehage utenfor vinduet; De forbanna fulgene nekter å holde kjeft. I tillegg har 93% av alle husa rundt meg katter, så det er jo skriking og gnåling fra de også.

At noen kan like katter er bortenfor min fatteevne. Ja, de er søte når de er små. Men etter et par uker blir den hjelpløse valpen til en arrogant drapsmaskin. De sover 18 timer i døgnet, men når de er våkne så er de hellbent på å maltraktere alt som er innen rekkevidde. Uansett, poenget var: Latterlig at det ikke selges sovepiller i Norge.

På Facebook kan man, som de fleste leserne sikker har kjennskap til, bli tilhenger av diverse ting. For å gi noen eksempler så kan jeg si at jeg er tilhenger av Swedish Snus, Someone Still Loves You Boris Yeltsin, The Pirate Bay og Kaffe. I dag foreslo Facebook for meg at jeg burde bli tilhenger av "Norway". Ærlig talt?

Jada, jeg er fullstendig klar over de sosiologiske studiene som sier at de fleste rakker ned på sitt eget land, men Norge er da ingen ting å være tilhenger av? Vi er styrt av en demokratisk jernhånd. Staten mener at vi ikke kan tenke eller ta vare på oss selv, så de må ta på seg ansvaret. De beskytter oss mot onde nyttårsraketter, kinaputter, soft-guns og Redbull. Og selvfølgelig livsfarlige automater hvor overskuddet går til Røde Kors og lokale sportsklubber.

Vi må selvfølgelig også skjermes fra gamling, ufarlige medikamenter og dop, og selvfølgelig forbrytelsen uten ofre: Prostitusjon. Ja, det finnes ofre nå, men det er nettopp fordi det er ulovlig. Hvis det blir lovlig, så kan ikke halliker banke opp horene sine. Nå kan ikke horer gå til politiet hvis de blir mishandlet eller voldtatt.

Det er regelrett pinlig til tider å bo i Norge. Kommunismens siste utpost. Se på Danmark. Om jeg ikke tar helt feil så er alt jeg nevnte over lovlig i Danmark. I tillegg til at det er øl- og spritsalg i alle butikker og bensinstasjoner. Og at man kan nyte alkohol fra man er 16. Til tross for å bli utsatt for så mange "farlige" ting viser internasjonale studier gang på gang at Danmark er det landet hvor folk er lykkeligst. Nordmenn er rikere, svensker er i bedre form, men danskene er de lykkeligste.

Jeg prøver på ingen måte å påvirke hva du skal stemme på til høsten. Men vær så snill. Tenk gjennom hva du holder på med før du gir mer makt til SV eller Rødt. Til og med Ap, for de må samarbeide med SV (Og kanskje Rødt) for å få flertall. Jeg er absolutt ingen FRP-mann, men jeg må ærlig si at de har rett på noen punkter. Jeg vet enda ikke hvem jeg skal stemme på, men det blir antageligvis Venstre eller Høyre. Ærlig talt, Ap har hatt makta siden før krigen, det er på tide med noen endringer.

2 comments:

  1. Semikolon er en kombinasjon av punktum og komma, ikke kolon og komma - og om du faktisk syns det er undervurdert burde du kanskje vurdere å bruke det rett. Det er ikke et slags halvhjertet kolon, det er en pause: lengre enn komma, kortere enn punktum.

    No need to thank me, I do it for the good of the people.

    ReplyDelete
  2. The Beatles er IKKE uten tvil tidenes beste band; hvordan kan du si det? Hilsen Kevin.

    ReplyDelete