Friday, June 12, 2009

Number ninety seven. I thought I'd write in English this time to maybe get more readers but then I remembered that I'm not a pretentious douche bag.

Jeg har vurdert en stund å begynne å skrive på engelsk. Det ville gitt flere lesere, sant nok, men jeg er ikke veldig sikker på hvor interessante mine halvsinnsyke skriblinger er for utlendinger. En dag flipper jeg ut og da er dette hovedoppslaget: "Eddie + Motorsag - 9 = 21 år"

Cristiano Ronaldo: Mannen du enten elsker eller elsker å hate. Jeg tilhører naturligvis siste gruppe. Han er en filmende drittsekk som har oppført seg til tider veldig uprofesjonelt overfor sin arbeidsgiver, spesielt det siste året. Men samtidig har han vært ekstremt god, verdens beste fotballspiller. 84 mål på 196 kamper for Manchester United de siste seks årene. Nå er han altså på vei til Real Madrid. Real har vært interessert i gutten i lang tid, og gutten har vært interessert i Real i minst like lang tid.

Florentino Perez bygger et nytt Los Galactios. Sist gang Real-sjefen satt overgangsrekord var i 2001, når har betalte 73,2 millioner euro for Zinedine Zidane, som i mine øyne er tidenes beste fotballspiller. På mandag kjøpte Real Madrid Kaka for tilsvarende verdi, og nå er Ronaldo på vei til klubben for 825 millioner kroner. Klubben har også vist interesse for Valencias David Villa.

Dette bringer meg til poenget mitt: Hva skal Real Madrid gjøre med så mange av verdens beste fotballspillere offensivt? Raul, Saviola, Sneijder, Robben, Guti, Huntelaar, Van Der Vaart, Higuain, Van Nistelrooij, Kaka og Cristiano Ronaldo. Og enda vil de ha Villa. Dette vil utgjøre 12 av de beste offensive spillerne i europa til dags dato. Seks av disse er spisser, og flere av de er enten trequartistas (hengende spisser) eller vinger. Likevel skal rapportene ha det til at Real Madrid, etter å ha brukt 1,4 milliarder norske kroner på Kaka og Ronaldo, fortsatt har en milliard igjen å handle for.

Jeg holder meg til fotball et lite øyeblikk til: Norge. Det norske landslaget er en skam, og har vært intet annet enn en skam for Norge siden 1998. Jeg husker Semb jublet når vi så vidt klamret oss videre til åttendedelsfinale i EM '00. Og nå ligger vi sist i vår kvalifiseringsgruppe til VM '10. Bak Island og Makedonia. Å ligge bak Nederland er greit, de er faktisk veldig gode, og Skottland er jevngode med oss. Men Island og Makedonia? Jeg kan nevne én islandsk fotballspiller og én makedonsk fotballspiller. Eidur Gudjohnson og Goran Pandev. Egentlig kan njeg nevne mange flere , men da hadde det ikke vært like relevant. Men vi må da være bedre enn dette?

Robert har nå mer eller mindre tatt sommerferie, noe som er veldig deilig for meg. Jeg har hatt ferie de siste fire månedene, og begynner å bli lei av å være den eneste som er hjemme midt på dagen. I lang tid har jeg pushet Robert for å få til konkurranser mellom oss. Helt siden jeg oppdaget Kenny vs. Spenny og I Bet You, to av de beste TV-seriene noensinne, har jeg hatt lyst til å konkurrere og vedde med noen om noe. Hva som helst.

Og nå er endelig tiden kommet. Forleden dag ga jeg en rekke ideer for konkurranser til Robert, og han var meget positiv. Jeg har tidligere gitt ideer som "Hvem kan gå lengst?", altså hvem klarer å gå lengst sammenhengende. Tidsmessig, ikke metermessig. Men det har gått opp for meg at Billy The Kid's største svakhet (i hans øyne) er fysiske utfordringer. Dette er selvfølgelig feil. Hver eneste en av oss er født vinnere, vi er den raskeste spermcellen. Det har du sikkert ikke tenkt på før? Uansett, dette er noen av ideene:

Hvem kan være lengst våken?
Hvem kan være lengst inne i bilen til Robert i en skummel skog?
Hvem kan ha på seg en apedrakt lengst? (Krever to apedrakter)
Hvem kan være lengst i håndjern med den andre?
Førstemann som ler taper.
Hvem kan være hjemløs lengst?
Filmmaraton-chicken: Førstemann til å gi seg taper.
Hvem tåler mest alkohol? Shotte sprit. Den som spyr først taper.
Hvem kan være lengst inne i KUK-en?

La meg først forklare et punkt: KUK-en betyr ikke, jeg gjentar, IKKE, penisen. Det er kort for Kambo Ungdomsklubb, noe som resulterer i et av norges verste akronymer; KUK. Kambo Ungdomsklubb var sikkert det kuleste stedet på Kambo i 1970, men nå er det bare et gammelt, forlatt, lite hus i skogen. De av dere som har sett det vet veldig godt hvor skummelt det er. Det er forlatt, ramponert og ligger midt i tykk skog. Ikke det stedet man frivillig overnatter hvis man er litt skvetten.

Jeg vet ikke om vi kommer til å ha noen penger involvert i konkurransene, men det kunne jeg egentlig ikke gitt mer blanke faen i. Det er for moros skyld. På mandag skal jeg og Robert kjøpe forsyninger, kjøre ut i den svarteste skogen i bondelandet Våler og parkere. Så er det en utholdenhetskamp derfra. Siden dette også er dagen etter bursdagen min så skal man ikke se bort fra at det blir med en flaske sprit så vi får tiden til å gå fortere.

Jeg skal bare si i fra med en eneste gang, Robert! Jeg er med på disse konkurransene for å vinne.

Gleder meg virkelig ikke til å sove på KUK-en, det kan ikke være bra for min paranoide hjerne. Som ungdom så jeg alt for mange filmer og dokumentarer om små, grønne menn fra mars. Jeg husker ennå veldig godt skrekkfølelsen jeg satt igjen med når jeg hadde sett Signs for første gang. Det var så vakkert utført, man så bare ett og ett sekund av romvesnene. Når de sniker seg langs utsiden av husveggen, og at bikkja bjeffer som bare faen. Og så slutter bikkja å bjeffe. Det var helt magisk.

Sånn lages det ikke mange filmer for tiden. Det er det man ikke ser som er skummelt. Når regissøren gir deg rom til å lage din egne lille film inne i hodet ditt. De siste scenene i Signs brøt jo det prinsippet når du plutselig står face to face med et romvesen, men den scenen måtte jo komme. Jeg kan trygt si at romvesen er min Achilles' hæl. Det er så godt som det eneste jeg er redd for.

Dagens indieband: Cold War Kids. Sjekk ut denne og denne. Herlig musikk!

Ikke la deg lure! Rosa er ikke en kjønnsnøytral farge! Og hvis man bruker solbriller innendørs så bør det være lovpålagt å motta grisedeng med knokejern og balltre. Det eneste unntaket er hvis du på tidspunktet spiller poker og føler at du må sjule ansiktet ditt. Eventuelt hvis du er bakfull som ville helvete. Seriøst, hva faen er feil med deg hvis du bruker solbriller inne? Det er ikke kult. Og nestemann jeg ser med polo-skjorte og kragen opp vil få seg en på kjeften.

No comments:

Post a Comment