Thursday, August 20, 2009

Innlegg 110. Nå går det faen meg unna! Jeg er forresten også ganske fornøyd med hvor tidlig i innlegget jeg klarte å banne.

Alle fagene jeg skal ha for det kommende semesteret er satt opp. De er: REL 1003, KRIS1002 og REL2250. Etter å ha satt opp fagene ble jeg gjort oppmerksom på at jeg er en gung ho badass. Det er visst ikke så mange som våger å sette opp et fag på 2000-nivået så tidlig. Vel, jeg var fullstendig klar over at jeg nå egentlig er på 1000-nivået, men tenker som følger: Fuck it. Nå veit jeg at jeg kommer inn på studiet, så hvis jeg ryker ut kan jeg alltids søke meg rett inn igjen til våren. Jeg gidder ikke gå på skolen hvis jeg ikke skal ha noe jeg interesserer meg for.

For dere som ikke er klar over hva de overstående kodene betyr: Her kommer den samme listen. "Innføring i sammenliknende religionsstudier", "Livssyn og religion i Norge - Konflikt, dialog, forandring" og "Islam". Yes, faget på 2000-nivå er Islam. Jeg synes Islam er veldig fascinerende. De preker kjærlighet og fred, men de konservative muslimene viser det motsatte. Neste semester eller om ett år skal jeg også ha et fag som omhandler Islam. "Islam, kristendom og vesten: idéhistorie og aktuelle relasjoner". Hvis ikke det høres spennende ut...

Jeg kan ikke tro at folk synes "Raske Menn" er morsomme. Jeg klarer ikke å fatte det. For å generalisere litt: Alle sketsjene deres er at at de sier "tiss, bæsj og promp" i rask rekkefølge. De må være noe av det dårligste Norge har å tilby innenfor humor. De og Otto Jespersen. Jespersen var sikkert hysterisk på 90-tallet når alle yuppies-ene var høye på yay, men faen heller...

Norge er riktignok et lite drittland, så man kan ikke forvente Ricky Gervais-standard. Vi har klart å produsere noen greie moromenn, men de fleste er ekstremt dårlige. Espen Eckbo er morsom, men det er lenge siden han var på topp. Nissene På Låven? Hysterisk. Nå om dagen er han en skygge av seg selv. Golden Goal med Henrik Elvestad og Johan Golden er ganske bra, de har et team som fungerer og det er tydelig at de har det morsomt, men de kan bli litt for barnslige til tider.

Men hva er norges beste humor-program? Lett, det er Nytt På Nytt. De er best, og har vært det i mange år. Ingen får meg til å le som Knut Nærum. For en herlig type. Han har alltid en skarp kommentar på lur. Fun fact: Visste du at Knut Nærum aldri smiler fordi han som ung hadde regulering og ikke ville vise den?

En annen ting jeg finner utrolig er at alle sier at babyer ligner på foreldrene. Hva faen? Hvis du hadde tatt to nyfødte unger og sjonglert de rundt litt så kan jeg vedde store pengesummer på at en tilfeldig person ikke kunne plukket ut moren og faren i en line up. Hele poenget med babyer er jo at de ikke er ferdig utviklet, ergo at de ikke enda har begynt å ligne på noen av foreldrene! Hvis alle babyene på Ullevål hadde vært like store og tunge en dag, hadde selv ikke foreldrene kunne sett hvem som var hvem.

På tirsdag ble jeg omsider ferdig med å redigere "Steffen VS Robert: Filmmaraton"-episoden. Selv om jeg for det meste har driti i det, har det også tatt lang tid fordi det var mye materiale. Vi holdt jo på med konkurransen i 26 timer, så det var vel nærmere fire timer med film å se gjennom. Dette vil da si at jeg må se gjennom disse fire timene flere ganger for å kutte det hele ned til en halvtime.

Uansett, på tirsdag ble del 1, 2 og 3 ferdig, og jeg begynte å laste opp del 1 til YouTube. Nå vet ikke jeg om du har mye rutine når det gjelder å laste opp 10 minutter lange videofiler på 2 gigabyte til internett, men kort fortalt: Det tar lang tid. Rundt 13-14 timer. Derfor er det ekstra kjipt at jeg etter 10-11 timer klarte å lukke igjen laptop-en sånn at den gikk i ventemodus. Fy faen, det er lenge siden jeg har vært så forbanna på meg selv.

På onsdag var min første ekte forelesning på universitetet, og en god sjanse for meg å bevise for meg selv at jeg ikke er tilbakestående. Det som derimot er tilbakestående er NSB. jeg måtte stå opp halv sju, ta 07:19-toget, så jeg var på Oslo S 08:03 for å komme meg på en forelesning som startet 09:15. Needless to say at jeg hadde god tid, og var utenfor auditoriumet en halv time før starten på forelesningen.

Forelesningen handlet om reformasjonen i Danmark-Norge i 1536. Så, ja. Hvor mange av dere kan si meg adelen og borgerskapets reaksjoner til kong Kristian IIs reformasjonsvennlige politikk? Hva med Fredrik I eller Kristian III? Tenkte meg det. Anyways, timen var tørr som bein. Foreleseren var derimot en artig skrue. Han minnet utrolig mye om Harald Eia. Her er et direkte sitat av hva han sa. Se for deg at Harald Eia spiller en historiker eller forsker med en tøysete dialekt:

Og så sa Marthin Luther: 'Så hjelp meg gud!' Det er ikke sikkert han sa det, vi vet ikke at han sa det. Vi er ikke helt sikre egentlig.
Jeg lo, men er ikke så sikker på at de andre i 'klassen' så det samme som jeg så. Dessuten satt det en syk Henrik look-a-like foran meg. Øya holdt på å hoppe ut av skallen min. Prikk lik Henrik anno 2007: Håret var langt og i hestehale, men han var litt uflidd, så hårstrå sto til alle kanter. Kinnsjegget var på plass, det samme var tredagerssjegget. Han hadde til og med på seg et klassisk Henrik-kostyme: blå jeans og svart t-skjorte. Helt latterlig.

På vei fra forelesningen til trikken måtte jeg gå gjennom hele universitetsområdet på Blindern, og det var et magisk syn. Kent på øret, og sola titta frem. Overalt sto, satt og lå mennesker i alle former og farger. Det var herlig. Jeg hadde et lite "nå er jeg her"-øyeblikk...

Føler meg ganske kreativ for tiden. Det kan ha noe å gjøre med at jeg for en gangs skyld gjør en innsats for å få åtte timers søvn, en stabil døgnrytme og mer enn ett måltid om dagen. Har sett på mange, mange timer sketsjer fra en veldig bra side, og føler meg ekstremt inspirert. Har også lest ferdig boken Rebel without a crew: Or how a 23-year old filmmaker with 7000$ became a Hollywood Player. Boken er Robert Rodriguez' dagbok som han skrev før, mens og etter han lagde El Mariachi uten crew og penger. Og ble en Hollywood playah.

Det er jævlig unødvendig av meg å si dette, men det kribler dermed i fingrene etter å gjøre noe kreativt. Hva som helst. Jeg må skrive noe, filme noe, lese noe, hva som helst. Husker du at jeg gråt etter å ikke ha tid til å skrive fiksjon? Vel, jeg har begynt så smått å skrive sketsjer i steden. Har begynt på tre, har enda en i bakhodet og har i tillegg en idé for en Guy Richie-type film.

Med andre ord: Det koker i hjernen min for tiden. Det har hjulpet litt å redigere, men nå er jeg ferdig med det, og leter etter nye prosjekter. Hvis jeg ikke finner noen må jeg lage noen. Får snakke litt med Robert. Kanskje brutter'n/andre venner også.

Min plan for de neste tre årene: I'm gonna put the "stud" in student. Hahaha, den var elendig...

No comments:

Post a Comment