Thursday, October 29, 2009

Innlegg nummer 120.

Rettelse fra forrige innlegg: Jeg er sikker på at alle på festen hos Niklas visste hva "Mens" er. Det var en av få skrivefeil som slipper gjennom på grunn av hvor fort jeg skriver når jeg hisser meg opp. Jeg refererte selvfølgelig til "Mensa", noe jeg er sikker på at de skarpeste fikk med seg. Apropos idioter:

Det hender fra tid til tid at jeg får kjeft av andre fordi jeg sier min mening. Jeg har ofte sagt på denne bloggen at jeg er smartere enn gjennomsnittet. Dette er noe jeg mener. Jeg har ikke tenkt til å legge ut IQ-en min for å skryte eller bevise noe som helst, for jeg tror ikke IQ-tester viser hvor smart man egentlig er. Jeg har en respektabel IQ, helt klart, men logikk, matematikk og så videre er virkelig min svake side.

Man legger kanskje ikke merke til det, men min styrke er å skrive. Når det gjelder rettskriving, tegnsetting og å bygge opp setninger er jeg en mester av en ellers død kunst i vårt samfunn. Jeg er en av skuffende få som faktisk klarer å skrive en sammenhengende setning i min generasjon. Ærlig talt, de fleste kan ikke forskjellen på "enn" og "en", langt mindre "et" og "ett". 50 % av de som leser dette vet sikkert ikke hva som er riktig av "at det går an!" og "at det går ann!". Tegnsetting er også en akilleshæl i dag. Det er direkte pinlig til tider. Ah, jeg hater skrivefeil.

Så, ja, du kan skrike til meg så mye du vil om at jeg ikke er så smart som jeg skal ha det til, men la meg si følgende. De følgende statistikker er tatt fra SSB, og er faktum: En gjennomsnittlig nordmann ser på TV i to timer og 21 minutter hver dag. Det er gjennomsnittet, altså er det mange som ser mer, og naturligvis like mange som ser mindre. Hva blir man servert på TV? Er det kunnskap? Nei, det er det stikk motsatte; Hjernedød underholdning.

Jo høyere utdanning man har, jo mindre ser man på TV. Dette tolker jeg som "jo smartere du er, jo mindre ser du på TV". Jeg ser ikke på TV. Jeg sier ikke at jeg ikke ser på TV fordi jeg er smart. Poenget mitt er at jeg er smart fordi jeg ikke ser på TV. Mens resten av nasjonen koser seg med programmer som kunne vært skrevet av en brødskalk (Two and a half men, sit-coms generelt og America's funniest videos), gjør jeg noe helt annet: Jeg leser.

Ikke nødvendigvis bøker mind you, men jeg utdanner meg selv konstant. Jeg elsker kunnskap. Jeg har ikke tall på hvor mange vitenskapelige undersøkelser, wikipedia-sider og artikler jeg har lest. Jeg lider av ekstrem nysgjerrighet. Når jeg først biter meg fast i noe, må jeg lese alt om det. Derfor er jeg smartere enn gjennomsnittet. I stedet for å forgifte hjernen min bruker jeg tiden min på å lære. Det er derfor jeg vet at den trehodete hunden som vakter helvetesporten i gresk mytologi heter Kerberos. Det er derfor jeg faktisk vet hva "Schrödingers katt" er. Det er derfor jeg vet hvorfor tyggegummi etterhvert "mister smaken". Hint: Den gjør ikke det, det er bare at smaksløkene dine blir vant med det. Det samme skjer med parfyme.

Og jeg sier ikke at jeg er perfekt, langt der i fra! Jeg er et geni på noen måter, men en komplett idiot på andre emner. For eksempel er jeg et medlem av den eksklusive gruppen med folk som er smarte, men som ikke har peiling på hvordan man kan kapitalisere på dette. Jeg har også Obsessive-Compulsive Disorder med et hint av narsissisme eller Obsessive-Compulsive Personality Disorder. Antageligvis har jeg også mer enn en sunn dose av Schizoid Personality Disorder. Jeg er en pessimist, nihilist og ateist.

Men problemet ligger her: Når jeg sier at jeg er smartere enn mannen i gata flyr folk i flint, og hisser seg voldsomt opp. "Du er akkurat som alle andre!". Det er akkurat her vår sosialistiske tankegang feiler, for alle er ikke like. Alle er forskjellige. Alle er unike. Noen er bare bedre enn andre. Jeg er over gjennomsnittet psykisk, men når det gjelder fysisk styrke ligger jeg under. Jeg er god til å skrive, men jeg klarer ikke simpel matte om det så hadde vært for å redde livet mitt.

Alle har sine styrker og sine svakheter. Jeg kan én eller to ting om 50 000 emner, mens du kan kanskje 50 000 ting om Twilight. Og siden Twilight-fakta ikke gjør noen noe godt, så mener jeg at jeg er bedre enn deg. For å dra en håpløst nerdete parallell så føler jeg meg mer og mer som Dr. Manhattan for hver dag som går. Sakte, men sikkert, føler jeg meg mer avskåret fra verden. Om 30 år bor jeg sikkert i en hytte langt unna all sivilisasjon.

Helt til slutt, som alltid, en Steffen-tanke:

 Når jeg er død vil jeg ikke at folk skal kaste bort penger på blomster til å legge på graven min. Blomster visner, dør og råtner. Det er meningsløst. Jeg lurer på om jeg vil bli kremert faktisk, men da støter man på et vanskelig spørsmål. Følg med nå: Lag oss si at jeg blir kremert, og asken min blir naturligvis lagt i en urne. Denne urnen blir så gitt til mine barn, eller min ellers nærmeste kontakt med omverdenen. Hva skjer så når mine barn dør? Skal barnebarna mine arve meg? Og hva skjer når de dør igjen? På hvilket tidspunkt er det på tide å si at nok er nok? Jeg mener, tipp-tipp-tipp-oldebarna mine kan ikke arve meg. Når kommer man til punktet hvor man sier "Fuck it" og kaster urnen?

Jeg tar stolthet i å kunne klage på alt. Try me! Legg igjen en kommentar med et emne, et objekt eller en person, hva som helst, så skal jeg si deg hva som gjør meg forbanna med det! I neste innlegg skal jeg forklare hvorfor handikapparkiningsplassene er bullshit. Straight up.

22 comments:

  1. Først og fremst; gratulerer med innlegg nr. 120!
    Jeg synes bloggen din er svært underholdende, og jeg kan ikke helt skjønne hvorfor jeg ikke har ofret den noen minutter før nå.
    Jeg kjenner meg virkelig igjen i mye av det du skriver. Særlig dette med rettskrivning, og "Jante-Norge", som Gud forby skulle la noen skille seg ut til det bedre. Vi kan med full rett se ned på mennesker som selv proklamerer at "Jeg har aldri lest en eneste bok i hele mitt liv". Jeg føler meg også smartere enn mine omgivelser fra tid til annen, uten at det trenger å være noe galt med det. De fleste menneskene idag utvikler jo tross alt andre sider ved individet enn intelligens og kunnskap(nyttig). Jeg kan f.eks. trekke frem hvor mye din blogg skiller seg ut fra topplisten på blogg.no, hvor alt som skrives og drøftes er svært overfladiske, kommersielle temaer, som rett og slett "fordummer" folk. Nei, dette var ein morosam lesning, Steffen. Jeg elsket forresten "Steffen-tanken". Jeg lurer på hvor mange som kremeres her til lands, rent statistisk. Og som eksempel på et emne du kan klage på, velger jeg Kongo-saken. Jeg regner med at du har noen kloke ord å komme med i den sammenhengen.

    Mvh. David

    ReplyDelete
  2. Skal gi deg et emne du skal klage på jeg!

    Skytespill!

    ReplyDelete
  3. Hjertelig takk for nydelig tilbakemelding, David! Jeg er selvfølgelig helt enig i alt du sier, men du klarte å gjøre meg ganske forbanna. Hvorfor? Fordi du tok opp topplisten på blogg.no, noe jeg allerede har planlagt i lang tid å skrive om! :)

    ReplyDelete
  4. Hahaha! Jeg kom over den topplisten for kort tid siden. Virker som om det hele er en blodig konkurranse om å bli "cyber-famous". Man ser jo tydelig hvordan man er nødt til å blogge for å bli det.;)
    Men nå gleder jeg meg iherdig til å lese dine tanker om det.:)

    ReplyDelete
  5. For det første kan jeg si deg én ting: Du er ikke et geni, og du er heller ikke spesielt intelligent. Enda mindre er du klok. I de innleggene jeg har lest i denne bloggen, farer du frem med bombastiske påstander og subjektive fremstillinger uten å vise noen som helst vilje til å diskutere, drøfte eller reflektere. Oppfatningene dine er svært ofte unyanserte, og du viser særdeles liten modenhet på mange områder. Det er også ofte en fellesnevner for folk som påberoper seg å være usedvanlig intelligente, nemlig usikkerhet. På grunn av en bevisst eller ubevisst usikkerhet til egne ferdigheter, velger man å kompensere ved å fortelle alle andre hvor dumme de er, og hvor uovertrufne de selv er.

    Det neste jeg skal ta for meg er dine stadige "innrømmelser" om psykiske lidelser. Kunne du ikke spart meg bryet med å lese disse tilståelsene, og heller gi meg noen sovepiller. Jeg tror de ville hatt omtrent samme effekt. Du viser at du åpenbart forstår lite om menneskepsyken. Folk med psykiske lidelser vil sjelden eller aldri vedkjenne sine problemer, og heller flytte fokuset til at alle andre mangler innsikt o.l. Når du da slenger ut den ene lidelsen etter den andre, surrer du det alvorlig til for deg. En person med en så kompleks psyke som den du presenterer, ville aldri kommet med en så presis beskrivelse av egen psyke. Det er en umulighet, og kanskje noe du vil forstå når du blir litt eldre.

    Det du derimot har, er et brennende ønske om å skille deg ut. Dette er igjen tett tilknyttet et ønske om å ha noe å legge skylden på din tåpelige atferd for. Du er usikker, greit, men se å bli voksen, før du taper deg selv fullstendig. Du representerer alt som er feil med generasjon x. Du er pretensiøs, du har et selvbilde som er større enn kvalitetene dine tilsier, og du forsøker å laste alle dine problemer over på et samfunn du mener er korrupt, mens du selv er en nobel ridder som bærer nihilismens bør til kommende generasjoners beste.

    Vel, du bør snart våkne opp. Det er du som er korrupt, Steffen Edd Wikhaug.

    ReplyDelete
  6. Ålreit. Jeg har aldri påstått jeg er et geni, og hvis jeg har sagt det, så er det definitivt ironi. Jeg har heller aldri påstått jeg er "usedvanlig intelligent". Å måle mitt intellekt etter å ha lest et par innlegg av en blogg hvor jeg, for det meste, spøker og snakker om film er uansett latterlig. Jeg skjønner at ironi kan være vanskelig å lese, spesielt når du ikke kjenner meg, men ærlig talt. Og det er klart alt jeg skriver her er subjektivt. Det sier seg selv, dette er min ventil for å slippe ut litt trykk fra tid til tid, på ingen måte en vitenskapelig journal. Seriøst, provoserer det deg ikke en smule når folk på 20 år ikke vet hva Mensa er?

    Som du, i din uendelig kunnskap om menneskelig psyke, sikkert er klar over varierer det sterkt fra person til person hvilke problemer de kan eller ikke kan innrømme at de har. Dette varierer selvfølgelig også fra lidelse til lidelse.

    Hva slags motivasjon har jeg for å skryte på meg Obsessive-Compulsive Disorder? Tror du virkelig at jeg ikke er smertelig klar over at jeg har OCD, doktor? Tror du jeg synes det er morsomt å telle alle trapper jeg går i, hver gang jeg går i de? Er det kult for å meg å late som det er steder på gulvet jeg ikke kan trå på? Å ha hundrevis av ritualer?

    Nå vet ikke jeg hva slags "tåpelig atferd" du snakker om, da du er dårlig til å referere. Jeg mener, til forsker å være. Jeg er nok ikke med i generasjon x, men min mor og far er. Så du bomma med et par år der. Jeg er en del av generasjon y, The Millenials.

    Pretensiøs? Hvor? Hovedpoenget med dette innlegget er ikke at jeg er et geni, men at det finnes alt for mange på min alder (20 år, altså ikke en Baby Boomer) som fyller opp hjernen sin med søppel som ikke tjener noen. Jeg sier ikke at alt var bedre før krigen, jeg bare gjør en kommentar på at mennesket dessverre har avskaffet naturlig seleksjon. Jeg mener at vitenskap er vår frelse OG vår byrde.

    Et lite stykke evolusjonær psykologi, that's it. Jeg har aldri sagt noe om at korrupt samfunn. Og det at du nevner nihilisme som noe negativt får meg til å tro at du er religiøs på en eller annen måte. Og, ja, jeg mener at dette er noe negativt i 2009. Det hadde utvilsomt sin rolle å spille for tusen år siden, men det holder nå.

    Hyggelig å snakke med deg, Sjur Hegna Hammer.

    ReplyDelete
  7. Ok skal kommentere det du skriver her "Sjur Henga Hammer"

    for det frste er dette STEFFEN's blogg å bare han sin. han kan skrive AKKURAT hva han vil her. du ser ikke han mobbe deg på DIN blogg gjør du?? nei tenkte ikke det.

    det jeg plukker opp av og lese kommentaren din sjur er at du er en veldig frustrert ung gutt. i stedenfor å kose deg ute med venner slik som er normalt i denne alderen sitter du her - - - hvem av dere var taper sa du??

    det jeg i midlertidig finner mest utrolig hos det du skriver er at man ikke kan vite sjøl om man er OCD. JAVEL?? blir bare for dumt spør du meg. kan ingen person sjøl vite åssen de er da? er det du mener? eeh. så du kan ikke vite sjøl viss du er sint da eller? nei for å følge din logikk kan man ikke det, får man må alltig ha en annen person til å vurdere perosnligeten sin? det er feil for alle vet selv åssen humør de er i. håper du tenker gjennom det engang til.

    dessutten vet du ikke engang at Steffen ikke ermed i generasjon x!! dette er noe alle vet og allmenkunnskap.

    du er den som gjør tåpelig atferd. takk for mge.

    ReplyDelete
  8. Okay. Jeg aner ikke hvem som skrev den siste kommentaren, men det var ikke meg. For å være helt ærlig mistenker jeg at det er Sjur. Eller en av mine venner. Hvis jeg kjenner deg: Skriv saklig, vær så snill. Og ikke lat som du ikke kan norsk. Det innlegget hadde 13 skrivefeil i hver setning, noe overdrevet.

    Forøvrig synes jeg det er hysterisk morsomt å se Sjur be meg om å bli voksen ("du vil forstå når du blir litt eldre.") når han er to år yngre enn meg. Kostelig.

    ReplyDelete
  9. Hei!

    Synes det du skriver er interessant lesing. Ikke først og fremst fordi jeg er enig i alt du skriver, men morsomt å høre folk med sterke meninger.

    For ikke å snakke om måten du skriver det på! Heh, vel. Ærlig talt kunne jeg selvfølgelig uttrykt denne kommentaren med bruk av mye mer avanserte ord og snertne ordleggelser. Du hadde kanskje plassert meg som mer likeverdig da? Som enkelte føler seg "over gjennomsnittet" ved å benytte seg av. I den anledning vil jeg si at jeg tror du hadde vært sterk innenfor kåseri-sjangeren ;)

    Du kan fort virke kjepphøy, og dersom jeg skal definere deg må det nok bli som en relativt selvsikker type som er kjapp i kommentarene. Mange av ordleggelsene dine kan virke litt kvasse og belærende - ikke at det er noe galt med det. Nei, dette ble vel egentlig bare snakk uten noe bestemt mål eller mening for den saks skyld.

    Bare får å gripe tak i en ting; fint du styrer unna den sterke troen på IQ-skalaen. Som først og fremst ble benyttet for å klassifisere mennesker som befant seg lavt på skalaen - og ikke for å oppdage de store genier. Sier ikke at det ikke er en sammenheng med høy IQ og høy intellegens. Men.. Vil et geni skryte over å score bra på en test produsert for å klassifisere idioter?

    So.. keep up the good work.

    e.a

    ReplyDelete
  10. ps. skulle nesten sjekket gjennom for skrivefeil - så blir jeg ikke stempla som idiot ;)

    e.a

    ReplyDelete
  11. lol du er en liten baby da steffen hehe. neida, men LITT umoden er du!!! selv om du er to år eldre enn meg da xD

    ReplyDelete
  12. tviler STERKT!!! på at due r smartere enn meg. går for tidne studiesplesiarende på videregående videregående tredje nivå å har nesten bare femmere å seksere (fire i gym)så er det noe jeg ikke er er det dum. dessuten er jeg med i ett fag som heter Film og film studier å der sier lærerne at en viktig del å forstå mennesketyper. en gang på msn personlighet analyserte jeg en å hadde nesten alt rett uten å ha sett personen en gang. dette er noe jeg kan å innleggene dine utposjonerer alt jeg trenger å vite om deg. for å vite åssen du er. nei trenger vel ikke å skrive mer for det kunne blitt tøfft for deg og få sannheten.

    å jeg var HELT enig med deg steffen at sjur var gamledags. ja gamledags. slapp av jeg skal bergunne påstanden. det er viktig å leve i NÅ!!! tiden for at andre skal forstå deg. dette handler jo åsså litt om dette med film som jeg har på skolen. tror det er dette steffen mener når han ser at teknologi er frelse også byrde. litt som svart hvitt filmer. for mange år siden var de bra men nå har tiden endret seg å man har farger å hdkvalitet. så da blir sort hvitt filmer gamledagse, akkurat som ditt innlegg sjur. men teknologi kan fikse filmene slik at de nå blir farger å bra igjen. Memento feks var dit dårlig for mange år siden men nå er den endra til farger så den er bra igjen. tror det er akkurat dette steffen prøver å få frem å jeg er helt enig med han.

    ReplyDelete
  13. Memento har aldri vært dårlig, og den har aldri blitt endret på, med mindre du snakker om selve redigeringsprosessen alle filmer går igjennom.

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. Hva var det du ikke forstod, egentlig? Jeg skjønner at du sliter med å "kapitalisere på" intellektet ditt om å forstå teksten ovenfor er så vanskelig for deg.

    "Forøvrig" er for øvrig ikke proper norsk.

    ReplyDelete
  16. Jeg synes det er tungt å lese tekstkropper med 1000 skrivefeil, og hvis folk ikke gjør en innsats for å bli forstått så orker ikke jeg gjøre en innsats for å forstå.

    Det jeg mente med at vitenskap er vår frelse og vår byrde er at vitenskapen har gitt oss evnen til å leve langt over "best før" datoen vi mennesker har. Men dessverre har det også gjort at man ikke trenger til å ha noen slags talenter over hodet for å overleve. Derfor løper det all slags typer idioter rundt i gatene.

    (Nei, vi var ikke en rase med kun Einstein-er for 10 000 år siden, men da måtte du ha visse ferdigheter for å kunne overleve.)

    Memento har aldri vært ekslusivt i svart/hvitt. Den er som den er. For the record synes jeg mange svart/hvitt-filmer er veldig bra, og de fleste av yndlingsfilmene mine ble laget på 60- og 70-tallet. Du vet, den gangen man faktisk måtte ha talent for å lage filmer, ikke bare en idé som kom til å tjene penger.

    ReplyDelete
  17. Jeg planla et langt og saklig svar til deg, som effektivt ville knust alt du skriver, men så gikk det opp for meg at navnet ditt baklengs blir "Neffets".

    ReplyDelete
  18. Err. Ok. Jeg hadde tenkt til å bli voldsomt provosert av deg, men så gikk det opp for meg at du er en feiging som ikke tør identifisere seg, så jeg har ingen å rette raseriet mitt mot.

    ReplyDelete
  19. Synes du er unødvendig krass mot dagens filmindustri. Ålreit, det er mye dritt som kommer på lerretet, men glem ikke undervurderte folk som Michael Bay og Steven Spielberg, som lever kvalitet gang på gang. Jeg mener å huske at du tidligere har gitt disse to ros, så der er vi heldigvis helt enige.

    Dessuten var ikke alt rosenrødt før. Jacques Tati og Stanley Kubrick, til dømes, som produserte hjernedøde fjortsfilmer i et vanvittig tempo.

    ReplyDelete
  20. Det er ganske tydelig at du bare prøver å gjøre meg forbanna, for du skriver nøyaktig det motsatte av det jeg mener.

    ReplyDelete
  21. Godt Kubrick ikke rakk å gjøre A.I., slik at prosjektet heller havnet i de svært kompetente hendene til Spielberg.

    ReplyDelete