Wednesday, November 11, 2009

Kjære Platekompaniet.

Denne affæren har gått nøyaktig som en film. Jeg trodde UPS kom til å være slemmingen, men så viste det seg at Platekompaniet er skurken i historien.

På mandag sto det på UPS' sider at Xboxen kom til å bli levert til meg på onsdag, noe som hadde vært en krise, i og med at Platekompaniet GARANTERTE meg at jeg skulle få spillet mitt på tirsdag. Og jeg kan jo ikke spille et spill uten en konsoll. Vel, på tirsdag sto det på UPS' hjemmeside at Xboxen kom til å bli levert samme dag. Kjempeflott! Spillet og min Xbox 360 samme dag hadde vært drømmescenarioet.

Så på tirsdag satt jeg på kanten av stolen og ventet. Så kom posten endelig. Hipp hurra, nå får jeg hentelapp for å hente spillet mitt! Eh, nei. Det fikk jeg ikke. Faen i helvete, Platekompaniet. Når du lover noe til en viss dato så må du levere! Men UPS, som jeg angrer på å ha filleristet i forrige innlegg, kom klokken 12 med en splitter ny Xbox til meg. Flott! Men jeg hadde enda ikke spillet.

Siden pakken ble sendt fra Platekompaniet i Oslo på mandag forventet jeg at spillet skulle klare å forflytte seg 5 mil på 24 timer, men det skjedde altså ikke. Greit nok, da kommer det vel på onsdag? Det må det gjøre. Gjorde det? Nei. Hva faen?! To dager etter spillet ble sendt, en dag etter at jeg ble lovet spillet, har jeg enda ikke en hentelapp mellom tommelen og pekefingeren.

Min gode venn Robert hadde bestilt samme spill, samme dag, fra samme side og til samme sted, og hadde fått sporingsnummer. I dag, onsdag, sporet han sin pakke til postkontoret på Kambo, som er det samme jeg bruker. Derfor er det logisk at min pakke også er der, men at jeg ikke har fått hentelapp. Så jeg bestemte meg for å ta ansvar og gå ned. Jeg forklarte at jeg ikke hadde noen nummer eller hentelapp, men at jeg var 97 % sikker på at min pakke var der. Jeg sa hvem jeg var, hvor jeg bodde, ca. hvor stor pakken var og hvem som er avsender.

Den overvektige, lille gnomen bak disken svarte med å si at de "har ganske mange pakker bak her", men jeg fikk overtalt henne til å ta en titt. Etter å ha sett forvirret rundt seg i underkant av ett minutt kom hun tilbake og sa at "den kommer til å bli vanskelig å finne når du ikke har hentelapp eller noen nummer. Dessuten er du ikke helt sikker på at pakken er her, så..." Mildt sagt provoserende. Men greit nok. Jeg vendte det andre kinnet til, og gikk hjemover igjen.

Når jeg kom hjem bestemte jeg meg for å kontakte Platekompaniets Kundeservice for å få sendings- og kollinummer så jeg kunne fått hentet pakken jeg ble lovet å få i går. Etter et par timer hadde gått, og jeg ikke hadde fått svar enda av "Norges ledende musikk-, spill- og filmkjede" (Sitat fra deres hjemmeside) bestemte jeg meg for å purre litt på de. Jeg sendte til sammen fire eposter, og de eskalerte i raserinivå for hver mail.


Til slutt orket jeg ikke å vente på svar lenger, så jeg ringte Platekompaniet. Der fikk jeg beskjed av en robot om å trykke 1 for Kundeservice og 2 for sentralbordet. Jeg trykket selvfølgelig 1, og ble umiddelbart møtt med følgende beskjed, lest opp av en robot. Dette er ord for ord, et direkte sitat.

"Velkommen til Platekompaniet Kundeservice. Vi har stor pågang. Du kan kontakte oss på kundeservice@platekompaniet.no hele døgnet"

No shit at dere har stor pågang på kundeservice når dere ikke vet hva dere driver med. Og jeg har allerede prøvd å sende mail, men det går like bra som å bruke en murstein som tannpirker. Men hva skjer etter at roboten har gjentatt beskjeden to ganger? Blir jeg satt i kø, noe som skjer når du ringer alle andre kundeservicer? Nei. De legger på. Hva? Er det bare plass til én person på kundeservice-linja? Det virker sånn. Etter å ha prøvd å ringe kundeservice en håndfull ganger får jeg nok, og ringer sentralbordet. Jeg sier at jeg skulle hatt hjelp med å få et sendingsnummer på en ordre, og HVIPS blir jeg satt direkte over til kundeservice.

Og da er det en gjøk som tar telefonen før jeg rekker å puste inn. Denne dusten kan selvfølgelig ikke hjelpe meg, for jeg må jo sende mail. Når jeg forklarer at jeg har sendt mail opptil flere ganger trekker han på skuldrene og sier "vi svarer på mailene når vi får de". Ugh.

Etter å ha tilbragt enda en time i fosterstilling får jeg endelig svar fra Platekompaniets kundeservice. Der får jeg en sporingslink til posten som har sendingsnummer og kollinummer. Oi sann, det var kanskje ikke så vanskelig å være hjelpsom like vel, Platekompaniet? Jo, det var det. For dette står lenger nede i mailen:

Ser du har sendt oss ganske mange eposter. Til info så får man svar så fort vi har anledning til det. Det å sende så mange eposter er litt barnslig.
 Og det er her blodet mitt virkelig begynner å koke. Etter å ha driti seg ut med når jeg får spillet og så ødelagt dagen min med ingen hjelp i det hele tatt, får jeg en fornærmelse av Platekompaniet. En som jobber på Platekompaniets kundeservice fornærmet meg. Da får jeg nok. Her er mailen jeg sendte tilbake:

For å være helt ærlig så synes jeg ikke det er "barnslig" å klage og purre litt på dere når jeg ble garantert å ha spillet på tirsdag. Nå er det, som du kanskje vet, onsdag, og jeg har ikke fått spillet i dag heller. Det at jeg får spillet (I beste fall) to dager etter utgivelsesdato hadde vært forståelig hvis jeg hadde bodd i Alta, men når jeg bor én time utenfor deres kontor så synes jeg dette er særdeles svakt. Spesielt med tanke på at jeg forhåndsbestilte dette spillet for en måned siden sånn at jeg skulle få det på dagen det kom ut. Det er greit nok at spillets utgiver ga beskjed om å ikke sende det ut før på mandag, men når en stor norsk kjede (som skal forbli navnløs) sender spillet på fredag forrige uke, så taper dere stort terreng. Jeg prøvde å ringe kundeservice mange ganger, men ble avvist av en robot som ba meg sende mail. Når jeg ringte sentralbordet ble jeg satt rett inn til kundeservice i løpet av to sekunder. Men heller ikke da fikk jeg ett hjelpende ord. Og når dere omsider sender meg sporingsnummeret, legger dere ved en fornærmelse som kirsebæret på kaka. Takk for ekstremt skuffende kundeservice. Dere kommer nok ikke til å få flere kroner av meg i nærmeste fremtid når dere bruker pengene på å finansiere noe som må være Norges dårligste kundeservice.
 Men det som er det verste? Jeg får spillet på torsdag. Spillet ble levert til omlastingsterminal i Sarpsborg i dag. Selv om Roberts pakke ble registrert der i går. Han kjøpe samme produkt fra samme side til samme til, og den skal til samme sted.

Kort oppsummert: Platekompaniet, ved hjelp av Posten, ødela noe vakkert for meg, noe jeg har gledet meg til i åtte måneder. Jeg kommer nå til å bruke min forbrukerkjøpskraft. Jeg kommer aldri til å kjøpe noe fra Platekompaniet igjen. Og som min gave til Platekompaniet skriver jeg dette blogginnlegget for å gjøre andre oppmerksom på deres elendige kundeservice. Jeg håper hele Norge leser dette.

Nå må jeg ta meg en joggetur for å svi av litt raseri.

4 comments:

  1. Da skal jeg benytte meg av Platekompaniet fra nå av, slik at de ikke taper noe på det.

    ReplyDelete
  2. Dødsbra Steffen! Jeg er stolt over din metodikk overfor et tydeligvis inkompetent selskap - STÅ PÅ!!
    EWI

    ReplyDelete
  3. long time no writing.. barnslig.

    e.a

    :)

    ReplyDelete
  4. Det er fordi jeg nå har fått spillet. Ergo spiller jeg. Har ingen tid å kaste bort på å skrive når jeg kan dele ut straff til nybegynnere.

    ReplyDelete