Thursday, December 03, 2009

Kok en levende hummer, og du er en kokk. Kok en levende katt, og plutselig står politiet på døra.

Først og fremst vil jeg påpeke at bloggen ikke er død, og at den ikke vil forsvinne i løpet av den næreste fremtid. Den har overlevd pauser på åtte måneder, så da overlever den en måned med ro. Grunnen til at det har gått så lenge siden forrige innlegg er selvfølgelig at jeg fikk Modern Warfare 2 dagen etter at jeg ba Platekompaniet om å dø i en skogsbrann, og jeg har mer eller mindre spilt spillet siden da.

Og spillet er magisk, ingen tvil om det. En annen ting jeg har brukt usmakelig mye tid på i det siste er å høre på radio. Og hvis du nå tenker at jeg skrur på radioen og koser meg med det snevre og talentløse norske utvalget, så tar du skammelig feil. Jeg har funnet en side som lar meg laste ned episoder av Loveline med Adam Carolla og Dr. Drew. Som du kanskje vet er Adam Carolla en av mine fem idoler (Adam Carolla, Tucker Max, Kenny Hotz, Phil Laak og Norman Borlaug), og å få høre Carolla på sitt aller beste er en nytelse.

Loveline er et eksempel på bra radio: Det er et program hvor lyttere ringer inn og spør om hjelp eller tips, og hvor underholdning og læring står i fokus. I Norge er det (Elendig) musikk som står i fokus, og hvert kvarter får du beskjed om hva sangene het. Og noen ganger får du været. Jeg vil tro at jeg i gjennomsnitt har hørt gjennom én episode Loveline hver dag de siste to ukene. Så når jeg sier at en episode er på én og en halv time, så sier det litt om hvor mye jeg har hørt.

Hvis du er interessert i å høre på et stykke radiomagi kan du sende meg en beskjed (Mail) på Facebook, for jeg vil ikke gjøre siden offentlig i frykt for at den blir tatt ned. Tips: Adam Carolla jobbet på Loveline fra '95 til '05, og den absolutt morsomste gjesten er David Alan Grier. Og nå over til raseriet:

Ugh, jeg ble sendt en invitasjon på Facebook i dag. En invitasjon om å støtte kampen mot brystkreft. Kødder du med meg eller? Brystkreft er så langt nede på lista over saker som burde få oppmerksomhet, men samtidig er det en av sakene som får mest oppmerksomhet. Det er helt latterlig. Og noe som gjør det enda mer provoserende for meg er at det kun er kvinner som snakker om det. Hvorfor? Kanskje fordi menn har viktigere ting å fokusere på! Som for eksempel at vi DØR 10 år før kvinner?! Jeg ser ingen som lager en veldedighet for det! Jeg ser ingen som selger rosa "Menn dør 10 år før kvinner"-sløyfer!

Så hold kjeft med brystkreft-saken. Dette er det forskerne burde jobbe på:  Enten å få menn til å leve 10 år lenger, eller å få kvinner til å leve 10 år kortere. Hold kjeften med brystkreft-greiene deres når dere lever 10 år lengre enn oss. 10 år! Er du klar over hvor lang tid det er?

Jeg kan fortsatt ikke forstå hvordan det er en debatt om hvorvidt man skal lære kreasjonisme på skolen. Det er en ekstremt enkel ligning: Evolusjon har bevis, kreasjonisme har tro. Det er alt det koker ned til. Nei, bare stopp. Du trenger ikke si noe mer. Punktum. Det finnes ingen bevis for kreasjonisme. Jeg gjentar, INGEN bevis for at gud skapte verden. Tvert imot; bevisene peker mot at evolusjon er den korrekte skapelsesteorien. Akkurat som at det ikke finnes noen bevis for spøkelser eller romvesener. Ingen bevis.

Vitenskap er nydelig, for når noe er bevist, så kan du ikke si imot det. Da må du bevise at det er feil, noe som selvfølgelig ikke går når det er bevist rett. Ah, som jeg hater kreasjonister. Men vitenskap? Elsker det. Visste du at "best før"-datoen på mennesker er 35? Jepp. For 1000 år siden var du heldig hvis du levde over 30.  En infeksjon på grunn av en flis i fingeren var en dødsdom.

Hvorfor jeg hater kreasjonister: Grunn #3759. "Everything happens for a reason". Åh, herregud så dum du må være for å si det! Det er greit nok å tro på at alle har en skjebne, for dette er i teorien mulig.Jeg har tidligere snakket litt om hvordan de fysiske lover tilsier at det er fysisk umulig at mennesker har fri vilje (Alt som har skjedd påvirker det som skjer nå). Å tro på at alle har en skjebne er i og for seg greit nok, men når du sier at alt skjer for en grunn og at gud har en plan, da tråkker du over streken. Og inn i "Jeg er tilbakestående"-kategorien.

Kan du virkelig si at det er guds plan at tusenvis av barn skal bli voldtatt av pedofile hvert år? Kan du virkelig si at det var guds plan at tre tuden mennesker skulle dø i World Trade Center? Hvordan kan dette være en del av en plan? Hva er hensikten?

Nå skal jeg enkelt og greit forklare deg hvorfor parkeringsplasser er B.S.

  1. Hvis du ikke klarer å gå de ekstra fem meterne, klarer du virkelig å gå rundt i en butikk?
  2. Hvis du klarer å gå fem ekstra meter, så er det ingen vits i å ha handicap-parkering.
  3. Hvis plassen skal være for rullestolbrukere: De kan jo parkere 20 000 meter unna og bare rulle rett inn.
  4. At butikker må reservere plasser som ellers kunne blitt brukt av kunder gjør at de taper penger.
Faktum er at de fleste med handicap vil bli behandlet som alle andre. De vil bli behandlet som mennesker. Og dette kommer fra forfatteren Greg Perry. Hvem er det? Å, ingen. Bare verdens mestselgende forfatter for hjelpebøker for datamaskiner. Han har skrevet godt over 75 bøker nå. Hva gjør at hans stemme burde bli hørt når det gjelder handicap-parkering? Bare det at han ble født med ett bein og kun tre fingre. Verdens største datahjelp-forfatter, dere.

1 comment:

  1. Nytt innlegg jo. Har ikke sett det før nå ;p
    Har noen kommentarer på det du skriver

    Brystkreft: Hvorfor det kun er kvinner som snakker om det? Ehhm, jo det har jo sikkert ha noe å gjøre med, som du skriver, at det kun er de som får det... Menn derimot(selvopptatte som de er) ville jo heller brydd seg om, ta for eksempel, det at kvinner lever i gj.snitt 10 år eldre enn menn. Dessuten er brystkreft en sak som absolutt burde ha stor fokus, det er jo rett og slett noe av det verste som kan skje med en kvinne. Å kanskje miste noe av det som gjør en kvinne, og som man ikke kan noe for.

    Når det gjelder kreasjonisme i skolen derimot er jeg enig med deg. Men personlig synes jeg du avfeier alt som ikke kan bevises med vitenskap rimelig enkelt. Dersom det er noe som fascinerer og får med seg så mange mennesker over tid må det jo nesten ligge NOE i det. La oss styre unna religion, men ta ånderlig aktivitet. Det har aldri vært noe "positivt" ved å tro på sånt, man har aldri blitt oppfordret eller vært redd for å tro noe annet(motsatt av kirken), tvert i mot ta for eksempel heksebrenning. Allikevel er det mengder mennesker som har opplevelser og lignende. Må innrømme jeg var mer pessimistisk når det gjalt dette for et år siden, men mye skjer på et år. Vel, skal ikke gå inn på det. Synes bare du er litt rask med å se bort fra det.

    Handikapparkering. Så og si har du veldig rett. Det burde iallfall være andre retningslinjer for hvem som får benytte seg av dem. Si det er mennesker som sliter med å bære varene sine fra butikken?

    Radioprogrammet høres spennende ut. Men, nå er det eksamenstid. Kanskje jeg sender deg en mail i jula :)

    e.a

    ReplyDelete